Legalize

Tifo Trondheim

Moderatorer: EvileyeS, haavarl

Brukeravatar
Eru
Tifo Trondheim

Legg inn av Eru » tir 15 nov, 2005 11:49

Jeg tror du undervurderer dagens tilgjengelighet av hasj og narkotika noe veldig...

Brukeravatar
Janie Jones

Legg inn av Janie Jones » tir 15 nov, 2005 11:58

haavarl skrev: Javisst, det er jeg helt enig i. Hadde man klart å forby alkohol, og fått cannabis istedenfor, ville man sluppet mange problemer. Men dessverre vil det være slik at cannabis vil komme i tillegg til alkohol, ikke istedenfor, slik at den totale bruken av rusmidler øker. Og de samfunnsmessige skadene henger nøye sammen med totalforbruket.
Tykjer du dei samfunnsmessige skadane med omsetninga som skjer i dag er betre enn dei som vil komme med at folk tar seg ei bøtte når dei kommer heim frå arbeid?

Det er naivt å tru at bruk av cannabis vil forsvinne med strengare lovar og reglar. Ein kan heller få eit meir kontrollert bruk om ein legaliserar.

Her kan dere lese om dere vil ha meir informasjon.

Spesielt denne:
Medisinsk bruk
Cannabis kan hjelpe i mange tilfeller der annen smertestillende medisin ikke hjelper eller har alvorlige bivirkninger. Kreft, AIDS og MS-pasienter kan ofte hjelpes bedre mot smerter og manglende appetitt ved bruk av cannabis. Det har også vist seg å være en effektivt medisin i behandling av grønn stær, polio, astma, eplepsi, leddgikt, reumatisme og mange andre lidelser.

Nyere forskning har påvist at at virkestoffet i cannabis, THC, også kan forhindre og dempe utviklingen av hjernesvulst. I dag må de som ville hatt glede av cannabis som medisin klare seg med dårligere og mer skadelige alternativer, eller bryte loven. Leger kan ikke skrive ut cannabis som medisin, men i enkelte land kan de skrive ut syntetiske THC-preparater, som Marinol. Sativex er et annet cannabis-basert legemiddel. Pasienter rapporterer dog om dårligere effekt enn den de opplever med naturlig dyrket cannabis.

Lond

Legg inn av Lond » tir 15 nov, 2005 12:08

haavarl skrev: Ja, det gjør det. Men det er rimelig å anta at bruken ville få et voldsomt større omfang om cannabisprodukter var lovlige og det var to hasjbarer på hvert tettsted.
Om det vil få et volsomt større omfang tviler jeg sterkt på. Det er fortsatt utrolige tabuer blant folk flest i forbindelse med cannabis, så jeg tviler på om alle og enhver springer som om det er tilbud på grandis.

Det er det samme folket som vil bruke det. Og det er de samme ungene som vil prøve det. Rekrutteringa til sterkere stoffer vil derimot gå ned.

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » tir 15 nov, 2005 13:15

Eru skrev:Jeg tror du undervurderer dagens tilgjengelighet av hasj og narkotika noe veldig...
Tilgjengeligheten er stor i dag, men så lenge det faktisk er forbudt vil ikke forbruket øke som for en lovlig vare.

Sammenlikne gjerne med bruk av bluss på tribunene.
planleggingsnazi

Bengal
Sted: Rosendal

Legg inn av Bengal » tir 15 nov, 2005 13:20

Tja, når du nå først skulle gjøre denne sammenligningen, så har aldri bluss på tribunene vært lovlig, men tinnsoldatblussing derimot er det. Det var et blaff med det samme det ble lovlig, hvor "alle" skulle utnytte dette. Nå har vel folk gått mer og mer bort fra det.
Sigurd Frisvold

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim

Legg inn av haavarl » tir 15 nov, 2005 13:22

Janie Jones skrev:Tykjer du dei samfunnsmessige skadane med omsetninga som skjer i dag er betre enn dei som vil komme med at folk tar seg ei bøtte når dei kommer heim frå arbeid?
Jeg liker ingen av alternativene. Med et frislipp ville vi fremdeles hatt samfunnsmessige skader ved omsetning av tyngre stoffer, og jeg tror ikke denne omsetningen hadde gått ned.
Det er naivt å tru at bruk av cannabis vil forsvinne med strengare lovar og reglar. Ein kan heller få eit meir kontrollert bruk om ein legaliserar.
Ingen tror det forsvinner heller. Men forbruket kan antakelig holdes nede.

Medisinsk bruk
Cannabis kan hjelpe i mange tilfeller der annen smertestillende medisin
Må si det er samme for meg om cannabis blir brukt til medisinering. Funker det, så bruk det. Samme med morfin. Det er ikke den typen bruk jeg er interessert i. Og vel knappest noen andre på dette forumet?
planleggingsnazi

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim

Legg inn av haavarl » tir 15 nov, 2005 13:25

Bengal skrev:Tja, når du nå først skulle gjøre denne sammenligningen, så har aldri bluss på tribunene vært lovlig, men tinnsoldatblussing derimot er det. Det var et blaff med det samme det ble lovlig, hvor "alle" skulle utnytte dette. Nå har vel folk gått mer og mer bort fra det.
Men hva om NFF plutselig godkjente bluss på tribunene? - eller i alle fall konsekvent lot være å gjøre noe med det? Ville bruk av bluss plutselig dø ut?
planleggingsnazi

gammelerik
Tifo Trondheim

Legg inn av gammelerik » tir 15 nov, 2005 13:33

Les litt om narkotikapolitikken i sveits. Og erfaringene i Nederland med coffeeshops. Reflekter. Og kom tilbake og uttal deg senere, haavarl...
Det er det samme som med tifo, tegneserier, pils, data, musikk og alt annet. Man må ha litt ballast for å kunne vite hva man snakker om.

Når det gjelder nff og blussing så kan jeg vel nevne at jeg har blussa på MANGE stadion. Og ALDRI fått bot. Jeg har blitt kasta ut èn gang. Det er alt. Så vi som er rosenborgsupportere bør ihvertfall peise på med pyrobruk da nff har vært konsekvente på å ikke gi oss bøter. Jeg vet av kun en som har fått bot etter blussing, og han fikk bota fordi han oppga navnet til forsvarssjefen da politiet spurte om personalia :badgrin:
Sist redigert av gammelerik den tir 15 nov, 2005 13:42, redigert 1 gang totalt.

Bengal

Legg inn av Bengal » tir 15 nov, 2005 13:37

haavarl skrev: Men hva om NFF plutselig godkjente bluss på tribunene? - eller i alle fall konsekvent lot være å gjøre noe med det? Ville bruk av bluss plutselig dø ut?
Dette blir naturligvis bare spekulasjoner, men selvsagt vil det ikke dø ut. Derimot tror jeg ikke det vil øke SÅ mye, samtidig som det kanskje blir mindre av andre mer farlige ting som f.eks. raketter.

Egentlig er dette en litt søkt sammenligning uansett, ettersom utbredelsen av bluss og spesielt raketter på stadion er heller liten, mens utbredelsen av cannabis er veldig stor.
Sigurd Frisvold

Bengal

Legg inn av Bengal » tir 15 nov, 2005 13:48

gammelerik skrev: Jeg vet av kun en som har fått bot etter blussing, og han fikk bota fordi han oppga navnet til forsvarssjefen da politiet spurte om personalia :badgrin:
Hehe, "vedkommende" har forsåvidt fått to bøter, den andre gangen var det vel purken som oppga navnet for ham før han rakk å si noe. De visste tydeligvis hvem det var da gitt. Men uansett, dette er en stund siden nå, og det har vært blusset mange mange ganger etterpå uten at noen har fått bot, ja.

edit: Uansett stemmer det at NFF har vært konsekvente på å ikke gi oss bøter for blussing, ja.
Sigurd Frisvold

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim

Legg inn av haavarl » tir 15 nov, 2005 14:13

gammelerik skrev:Man må ha litt ballast for å kunne vite hva man snakker om.
Jepp. Og jeg har lest min del fagstoff. Du har sikkert også lest tilstrekkelig til å vite at meningene er delte.

Ang. blussing: ingen bøter, neivel, men det er vanskelig å hevde at politi/vakter ikke reagerer kanskje?
planleggingsnazi

Brukeravatar
shadwell
Tifo Trondheim
Sted: nidaros

Legg inn av shadwell » tir 15 nov, 2005 14:47

dag: den gangen fikk vel politiet god hjelp av noen fra kjernen på indre bane....
..

det mest skremmende med denne debatten på åpent forum er at gammelerik innrømmer at han har ''gått rundt på orkanger''

orkanger kis? :roll: :lol:
sangnazi

Brukeravatar
Eru
Tifo Trondheim

Legg inn av Eru » tir 15 nov, 2005 17:19

haavarl skrev: Ingen tror det forsvinner heller. Men forbruket kan antakelig holdes nede.
Holdes nede ved at det går ut til en mindre gruppe brukere ja. Den samme gruppen som ender opp med å prøve tyngre stoffer fordi de får kjøpt dem av samme fyr som selger hasj. Det må være bedre at flere ruser seg enn at færre ruser seg, men på sterkere stoffer?

Brukeravatar
ace
Sted: Plankebyen

Legg inn av ace » tir 15 nov, 2005 20:17

Mer blussing, mindre rus. Eller noe i den duren.... 8)
Svart og hvit for alltid!

Brukeravatar
Janie Jones

Legg inn av Janie Jones » ons 16 nov, 2005 18:22

Haavarl: Kva tykjer du er best? Eit forhaldsvist mellomstort miljø av folk som rusar seg på cannabis, eller eit lite miljø som byrjar med cannabis og går vidare med tyngre stoffer? Eg kan sjølv bekrefta at om ein har kontaktar som seljer både cannabis og tyngre stoffar er det utroleg enkelt å prøva det som ikkje er så godt for helsa.

Gamalerik:
Dyrking ja. Fant meg ein side der dei selger frø. Kva anbefaler du? Skal eg gå etter dei med kulaste namna(ak-48, b52) eller dei som er dyrast?

Svar