Rettslige skritt mot "ultras-tifo.com"
Moderatorer: EvileyeS, haavarl
Den ene reaksjonen på tribunekultur.com går på at det er dumt at TT reagerer, fordi ultras-tifo også stjeler bilder av langt større utenlandske grupperinger. Det er ikke helt lett å se logikken i det argumentet. Den andre reaksjonen bygger på en misforståelse om at reaksjonen gjelder manglende kreditering. Poenget om at ultras-tifo ikke tjener penger på å ta bildene skjønner jeg heller ikke hvordan er relevant.
Slik jeg oppfatter saken, handler den om å la gruppene som eier bildene beholde retten til å bestemme over dem. Hvis man, av en eller annen grunn, ønsker å slutte å publisere et bilde, skal man ha rett til å gjøre det, uten at andre fortsetter å publisere kopier.
Det er betimelig å diskutere om TT bør kreve eierskap til bildene eller akseptere deling, men det bør være opp til TT selv å velge hvilken linje man skal legge seg på. Kanskje er dette en diskusjon man skal ta internt før man går til rettslige skritt. Hvis folk i TT stort sett synes det er greit at bildene kopieres og at kopiene publiseres, er det dumt hvis noen aksjonerer på vegne av hele grupperingen.
Det bør også legges inn en tekst over bildegalleriet som klargjør hva slags holdning TT har til bruk av bildene.
Slik jeg oppfatter saken, handler den om å la gruppene som eier bildene beholde retten til å bestemme over dem. Hvis man, av en eller annen grunn, ønsker å slutte å publisere et bilde, skal man ha rett til å gjøre det, uten at andre fortsetter å publisere kopier.
Det er betimelig å diskutere om TT bør kreve eierskap til bildene eller akseptere deling, men det bør være opp til TT selv å velge hvilken linje man skal legge seg på. Kanskje er dette en diskusjon man skal ta internt før man går til rettslige skritt. Hvis folk i TT stort sett synes det er greit at bildene kopieres og at kopiene publiseres, er det dumt hvis noen aksjonerer på vegne av hele grupperingen.
Det bør også legges inn en tekst over bildegalleriet som klargjør hva slags holdning TT har til bruk av bildene.
For å komme med et seriøst innlegg om dette, selv om det var ei lekker rumpetaske: Det er tragisk at dette i det hele tatt blir en issue. Å legge seg opp med nettsteder som gidder å vie tribunekulturen i Norge oppmerksomhet i det hele tatt, er noe små sære ildsjeler burde glede seg over snarere enn å mase om rettigheter. Hva er det man tror man er her? Warner Bros eller Universal Records? Hadde ikke verdensveven delt raust med bilder og lyd til nerder over det ganske land hadde fanskulturen fremdeles bestått av et lite knippe troverdige folk som leste blader og kikket på vhs-kasetter. Istedet spres nå det glade budskap fra kontinentet til Ola og Bjarne på hhv. Lundamo og i Askim, og er det noen som skal være glad for det så er det tribunemiljøer i land som Norge generelt og rundt RBK spesielt.
Man kan "dele raust med bilder og lyd til nerder over det ganske land" ved å linke til det aktuelle nettstedet. Det er denne måten de aller fleste gjør det på, og det er helt greit.Pietro skrev:Det er tragisk at dette i det hele tatt blir en issue.
Men, UltraTifosi sier "Vi stjeler bilder fordi vi vil ha kontroll på dem; vi har hatt et problem med at bilder vi linker til, forsvinner fra nettet." (Jf diskusjon på Oddranes tifoforum.)
Her ligger hele essensen. Hvem skal ha rett til å bestemme når bildene skal forsvinne fra nettet? Det må vel være gruppa, på vegne av fotografen?
(At denne problemstillingen i og for seg er for spesielt interesse, ok, det kan jeg skjønne.)
Rumpetaska var forøvrig ikke helt min stil, beklager. Jeg foretrekker de mer enkle svarte.
planleggingsnazi
-
- Tifo Trondheim
- Sted: På landet
-
- Tifo Trondheim
- Sted: På landet
reagerte på akkurat den der jeg også men likevel klarer jeg ikke å se problemet. den siden det er snakk om? er det i det hele tatt noen som bruker den?haavarl skrev:
Men, UltraTifosi sier "Vi stjeler bilder fordi vi vil ha kontroll på dem; vi har hatt et problem med at bilder vi linker til, forsvinner fra nettet." (Jf diskusjon på Oddranes tifoforum.)
siden er jo bare rett og slett dårlig