Rettslige skritt mot "ultras-tifo.com"

Tifo Trondheim

Moderatorer: EvileyeS, haavarl

Brukeravatar
Hickey
Tifo Trondheim
Innlegg: 179
Registrert: søn 24 sep, 2006 13:55
Sted: Raufoss
Kontakt:

Legg inn av Hickey » ons 24 jan, 2007 20:35

Jeg syns faktisk det er kult at de gidder bruke tid på å "markedsføre" oss 8)
[b][i]Hickey®[/b][/i]
[img]http://www.wdvl.com/Icons/star.small.gif[/img][img]http://www.wdvl.com/Icons/star.small.gif[/img]

Pietro
Innlegg: 38
Registrert: tor 18 aug, 2005 02:08

Legg inn av Pietro » fre 26 jan, 2007 01:47

Ny rumpetaske til å ha malesakene i ?

Bilde

Brukeravatar
*Thor*
Innlegg: 181
Registrert: tor 07 apr, 2005 13:27

Legg inn av *Thor* » tir 30 jan, 2007 20:28

Her tas saken opp på Tribunekultur.com og. Jeg er enig med mange av de over her. Ser ikke helt at det er noe å vinne på en slik sak. Eventuelt noe å tape på å ikke kjøre saken.

Thor
-einast som dug!

Brukeravatar
Pi_Meson
Tifo Trondheim
Innlegg: 121
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:27

Legg inn av Pi_Meson » ons 31 jan, 2007 08:30

Den ene reaksjonen på tribunekultur.com går på at det er dumt at TT reagerer, fordi ultras-tifo også stjeler bilder av langt større utenlandske grupperinger. Det er ikke helt lett å se logikken i det argumentet. Den andre reaksjonen bygger på en misforståelse om at reaksjonen gjelder manglende kreditering. Poenget om at ultras-tifo ikke tjener penger på å ta bildene skjønner jeg heller ikke hvordan er relevant.

Slik jeg oppfatter saken, handler den om å la gruppene som eier bildene beholde retten til å bestemme over dem. Hvis man, av en eller annen grunn, ønsker å slutte å publisere et bilde, skal man ha rett til å gjøre det, uten at andre fortsetter å publisere kopier.

Det er betimelig å diskutere om TT bør kreve eierskap til bildene eller akseptere deling, men det bør være opp til TT selv å velge hvilken linje man skal legge seg på. Kanskje er dette en diskusjon man skal ta internt før man går til rettslige skritt. Hvis folk i TT stort sett synes det er greit at bildene kopieres og at kopiene publiseres, er det dumt hvis noen aksjonerer på vegne av hele grupperingen.

Det bør også legges inn en tekst over bildegalleriet som klargjør hva slags holdning TT har til bruk av bildene.

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » ons 31 jan, 2007 10:28

Problemet er at de stjeler bildene - tar over kontrollen. Å linke til bildene er helt greit, men å overta dem? Det er frekt.
planleggingsnazi

Brukeravatar
Pi_Meson
Tifo Trondheim
Innlegg: 121
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:27

Legg inn av Pi_Meson » ons 31 jan, 2007 11:22

Skjønner det. Men slik jeg tolker en del av tilbakemeldingene i denne tråden, er det ikke alle som synes at det er problematisk.

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » ons 31 jan, 2007 11:39

Mange mener, slik jeg leser det, "jeg har ikke noe problemer med at ultratifosi gjør det på den måten, men har ikke sterke motforestillinger mot at noen gjør noe med det heller".

At de og alle andre fritt kan vise bildene ser alle ut til å være enige om.

Men, Ordnung muß sein!
planleggingsnazi

Brukeravatar
Jørn
Innlegg: 170
Registrert: fre 15 jul, 2005 07:51
Sted: Askim
Kontakt:

Legg inn av Jørn » ons 31 jan, 2007 11:48

haavarl skrev:Problemet er at de stjeler bildene - tar over kontrollen. Å linke til bildene er helt greit, men å overta dem? Det er frekt.
Også jeg mener dette er holdningen vi bør ha.
Man gjenkjenner et fritt land på at ingen er forpliktet til å høre etter når makthaverne taler.
-carlo francht-

Pietro
Innlegg: 38
Registrert: tor 18 aug, 2005 02:08

Legg inn av Pietro » ons 31 jan, 2007 12:32

For å komme med et seriøst innlegg om dette, selv om det var ei lekker rumpetaske: Det er tragisk at dette i det hele tatt blir en issue. Å legge seg opp med nettsteder som gidder å vie tribunekulturen i Norge oppmerksomhet i det hele tatt, er noe små sære ildsjeler burde glede seg over snarere enn å mase om rettigheter. Hva er det man tror man er her? Warner Bros eller Universal Records? Hadde ikke verdensveven delt raust med bilder og lyd til nerder over det ganske land hadde fanskulturen fremdeles bestått av et lite knippe troverdige folk som leste blader og kikket på vhs-kasetter. Istedet spres nå det glade budskap fra kontinentet til Ola og Bjarne på hhv. Lundamo og i Askim, og er det noen som skal være glad for det så er det tribunemiljøer i land som Norge generelt og rundt RBK spesielt.

Brukeravatar
Pi_Meson
Tifo Trondheim
Innlegg: 121
Registrert: tir 08 mar, 2005 12:27

Legg inn av Pi_Meson » ons 31 jan, 2007 12:56

Det er fullt mulig å vie tribunekulturen oppmerksomhet uten å gjøre andres bilder til sine egne.

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » ons 31 jan, 2007 13:22

Pietro skrev:Det er tragisk at dette i det hele tatt blir en issue.
Man kan "dele raust med bilder og lyd til nerder over det ganske land" ved å linke til det aktuelle nettstedet. Det er denne måten de aller fleste gjør det på, og det er helt greit.

Men, UltraTifosi sier "Vi stjeler bilder fordi vi vil ha kontroll på dem; vi har hatt et problem med at bilder vi linker til, forsvinner fra nettet." (Jf diskusjon på Oddranes tifoforum.)

Her ligger hele essensen. Hvem skal ha rett til å bestemme når bildene skal forsvinne fra nettet? Det må vel være gruppa, på vegne av fotografen?

(At denne problemstillingen i og for seg er for spesielt interesse, ok, det kan jeg skjønne.)

Rumpetaska var forøvrig ikke helt min stil, beklager. Jeg foretrekker de mer enkle svarte.
planleggingsnazi

petters1984
Tifo Trondheim
Innlegg: 1199
Registrert: man 07 mar, 2005 21:24
Sted: På landet

Legg inn av petters1984 » ons 31 jan, 2007 13:24

Er det virkelig så lenge til seriestart at dette er noe og bruke energi på?
UN99

Brukeravatar
haavarl
Tifo Trondheim
Innlegg: 4673
Registrert: tor 10 mar, 2005 09:05
Sted: Askim

Legg inn av haavarl » ons 31 jan, 2007 13:25

Når søndagens sportslige høydepunkt er V-cuprenn i hopp, så blir det slik.

(Forøvrig er det ikke akkurat slik at store deler av TT bruker mange timer på dette ...)
planleggingsnazi

petters1984
Tifo Trondheim
Innlegg: 1199
Registrert: man 07 mar, 2005 21:24
Sted: På landet

Legg inn av petters1984 » ons 31 jan, 2007 13:59

Bare deg altså..
UN99

Brukeravatar
shadwell
Tifo Trondheim
Innlegg: 5124
Registrert: man 07 mar, 2005 21:03
Sted: nidaros

Legg inn av shadwell » ons 31 jan, 2007 19:29

haavarl skrev:
Men, UltraTifosi sier "Vi stjeler bilder fordi vi vil ha kontroll på dem; vi har hatt et problem med at bilder vi linker til, forsvinner fra nettet." (Jf diskusjon på Oddranes tifoforum.)

reagerte på akkurat den der jeg også men likevel klarer jeg ikke å se problemet. den siden det er snakk om? er det i det hele tatt noen som bruker den?
siden er jo bare rett og slett dårlig

Svar