Dagens leseropplevelse ble en artikkel med den overskriften, fra Adresseavisa, forfattet av fotballsosiolog Arve Hjelseth.
Hjelseth utviser et forbløffende klarsyn. Skarpe observasjoner, klare oppfatninger, med en tydelig innsikt i moderne norsk supporterkultur. De fleste norske supporterklubber vil nikke gjenkjennende til fotballsosiologens betraktninger.
Utdrag fra artikkelen:
Men oppe i alt dette er det altså en gruppe som føler sine interesser truet. De norske supporterklubbene ser seg selv som videreførere og fornyere av den gamle supportertradisjonen. De står, de synger og de har fargerike plakater og bannere som uttrykker de forskjelligste budskap i relasjon til klubben, til supporterkulturen eller til sin egen by. En av deres verste skrekkvisjoner er at fotballpublikummet skal bli som håndballpublikummet: Regissert, med sponsortrøyer, vikinghjelmer og kubjeller. Eller som tennispublikummet, som høflig applauderer gode prestasjoner og ellers forholder seg tause. Supporterne er strengt tatt ikke tilskuere, de er deltakere, som gjennom sin aktive støtte til laget forsøker å bidra til at kampen får et ønsket resultat. De vil ikke regisseres av andre, men uttrykke seg på egne premisser.
Les hele artikkelen.
Enhver administrasjon og ethvert styre i norske fotballklubber burde få seg en liten times innføring av herr Hjelseth. Skutle: løp og kjøp!
Varme tanker (med oransje lys) fra Tifo Trondheim!
"Beckham og fotballens dilemma"
Moderator: haavarl
"Beckham og fotballens dilemma"
planleggingsnazi